I nogle år har jeg drevet en lille webshop. Jeg sælger plakater. Små og store. Jeg laver selv motiverne og har specialiseret mig i at lave plakater, der ligner etiketter på vinflasker. Og det er en succes. Især store plakater med etiketter fra de store franske årgangsvine er meget populære. Folk vil helst købe etiketteplakater fra de røde fra Bordeaux, men også de hvide fra Østrig sælger godt. Det er en meget populær gave at give til fødselsdage eller jubilæer.
Til jul, og især til nytår er der mange, der køber min fortolkning af etiketterne fra Moët & Chandon. Man kan godt gætte hvorfor.
Forsendelse koster
Men her efter nytår oplevede jeg, at salget faldt. Og jeg ved godt, hvorfor. Det var ikke plakaterne, der var noget galt med. Det var forsendelsesomkostningerne. Jeg var nødt til at sætte dem op, fordi PostNord satte deres gebyrer op.
Jeg plejede at sende plakaterne i paprør. Men da PostNord ikke kan finde ud af at scanne koderne automatisk, måtte de hyre folk til at gøre det manuelt. Det koster penge. Derfor ekstra gebyr på de runde paprør. De ligger åbenbart og ruller rundt på bæltet, inden de scannes, så maskinen kan ikke se hele koden, når de bliver kørt igennem.
Jeg troede egentlig, at det ikke var et problem, men åbenbart, så er det et problem, teknikken ikke har løst endnu.
Selvom jeg ikke hævede forsendelsesomkostningerne med hele beløbet på det nye gebyr, så fik det alligevel en negativ effekt for min forretning. Ikke på den måde, at jeg fik tab, men den stigning i salget, som jeg havde kalkuleret med, udeblev. Det betød, at tiltag, jeg gerne ville lave på webshoppen, måtte udskydes desværre.
Nu er det sådan, at man ikke folder en plakat, så jeg lavede mange tilbud på at sende plakaterne indrammet. Jeg fandt en forhandler, og vi forsøgte at indgå et samarbejde. Det fungerede bare ikke. Folk vil helst selv vælge rammen om plakaten, hvis den skal have sådan én. Så jeg måtte finde andre løsninger. En løsning, som heller ikke virkede tilfredsstillende, var at tilbyde, at folk kunne få 5 plakater for 4 plakaters pris. Jeg tænkte, at jeg kunne pakke dem i paprørene og, så lægge dem i en aflang, firkantet æske. Det fungerede, men som antydet: Kun få kunder tog imod tilbuddet.
Emballagebutikken hjalp – igen
En dag, da jeg var nede hos forhandleren, som sælger paprørene til mig (Jakodan), talte vi om mit problem. Han nævnte, at han godt nok havde set, at jeg blev ved med at købe de brune paprør. Han viste mig, at de har nogle aflange æsker, hvori man kan lægge et paprør. Men man kan også bare lægge plakaten i den – uden paprør. Æskerne triller ikke rundt på bæltet, så måske er det en løsning, at jeg sender plakaterne i sådan en æske.
Selvfølgelig. Jeg tænkte, at det må være løsningen: Tilbyd kunderne muligheden for at vælge mellem en ”særligt beskyttende indpakning, som sikrer, at plakaten når frem uden folder, der er fremkaldt af hårdhændet behandling under forsendelsen” eller ”almindelig forsendelse til et lavere gebyr.”
Paprør er gode for miljøet
Paprør er et fremragende valg, når man søger en mere miljøvenlig emballageløsning. Først og fremmest er paprør fremstillet af genanvendelige materialer, typisk af papir og pap, som kan nedbrydes naturligt i miljøet. Dette reducerer affaldsmængden sammenlignet med plastik, der kan tage flere hundrede år at nedbryde.
En anden fordel ved paprør er, at de ofte er lavet af genbrugsmaterialer. Dette betyder, at produktionen ikke kræver nye ressourcer, hvilket sparer energi og reducerer CO2-udledningen. Derudover kan paprør genbruges efter brug, hvilket gør det muligt at indgå i en cirkulær økonomi, hvor materialer holdes i omløb og spild mindskes.
Transportmæssigt er paprør også en effektiv løsning, da de er lette og dermed kræver mindre energi at transportere. Samtidig er de robuste nok til at beskytte produkterne indeni, hvilket mindsker risikoen for beskadigelse og behovet for yderligere emballage.
Samlet set er paprør ikke blot et miljøvenligt valg på grund af materialernes naturlige egenskaber, men også fordi de bidrager til at reducere ressourceforbruget og minimere affald. For virksomheder og forbrugere, der ønsker at tage mere bæredygtige valg, er paprør en simpel, men effektiv måde at bidrage til en grønnere fremtid.