På rejse til Spanien

På rejse til SpanienNu er det snart sommerferie, og derfor er det måske på sin plads, at fortælle lidt omkring min sommerferie sidste år. Der sidder sikkert en masse, der komme til at tænke at det ikke var nogen speciel sommerferie. Det er dog ikke den opfattelse jeg har, men det hænger måske nok sammen med, at jeg ikke har været særlig meget på ferie, så derfor var min sommerferie til Spanien altså noget helt specielt for mig.

Jeg er ikke opvokset med at vi tog på sommerferie i udlandet, og jeg kan huske den fornemmelse jeg fik da jeg flyttede hjemmefra, at jeg rigtig gerne ville til Spanien. Jeg har altid haft stort interesse i den spanske madkultur, og når jeg har været ude på en lokal restaurant, hvor det har været muligt at få nogle spanske specialiteter, så har det altid været det jeg har bestilt. Når jeg har siddet der, så har jeg tit siddet og drømt om, hvordan det kunne være at bestille nogle af de retter, på sådan en rigtig hyggelige lille restaurant, som man se billeder af mange steder på nettet.

En dag kom jeg til at fortælle en af mine venner omkring min drøm. Vi sad igen på en restaurant, og da vi havde fået manden, så snak vi og snakkede. Han havde heller aldrig været dernede, og på den lokale mad, serveret på den helt rigtige måde. Lige pludselig der tog det ene ord det andet, og inden vi havde forladt restauranten, der havde vi aftalt vi skulle af sted. Da vi havde taget afsked, der kan jeg huske den glæde jeg havde i kroppen, for nu havde jeg planer om, at jeg endelig skulle tage til Spanien. Den næste morgen da jeg vågnede, der kunne jeg dog også godt mærke, at jeg var lidt nervøs ved tanken, for jeg havde aldrig før været så langt væk. Jeg havde hørt så mange historier fra nogle af mine andre venner der havde været der. Jeg måtte da lige ringe til min ven for at høre, om han stadigvæk synes vi skulle af sted. Han var ikke et øjeblik i tvivl om, at det var noget vi skulle gøre. Han kom derfor over allerede samme dag, for vi kunne jo lige så godt komme i gang med at planlægge. Vi fik undersøgt en hel del på nettet, for at finde ud af hvor vi skulle tage hen, og vi fandt da også ret hurtig ud af, hvor i Spanien vil skulle tage til. Vi fik bestilt flybilletter, og på samme tid fik vi også bestilt billeje nede i Alicante. Planen var så, så vi dels ville være i Alicante, men vi ville også lidt ud i landet, for vores drømt var jo netop, at vi ville spise noget af den lokale mad, på en lille restaurant ude i en lille landsby. Vil ville have den gode mad serveret sådan som de lokale ville spise den, og der mente vi klart, at vi ville få den helt rigtige oplevelse på den måde.

Efter vi havde fået bestilt, der kunne vi næste ikke vente, og de næste 3 måneder inden vi skulle af sted, de blev utrolig lange. Endelig kom dagen dog hvor vi skulle af sted. Vi tog ud i lufthavnen og om bord på flyet. Ingen af os havde prøvet at flyve før, men det fik rigtig godt, så vi fik en hel vild god oplevelse ud af det, og det var hel vild fedt for os begge to. Da vi ankom til lufthavnen, der skulle vi jo så bare lige hente billeje Alicante, og så af sted. Vi havde bestilt et rigtig hyggelig hotel også, og det var ude i den helt rigtige lille landsby. Vi ankom sent om aftenen, så vi fik ikke sendt det hele store den dag, for vi besluttede os til, at vi ville gå tidligt i seng, så vi ville være klar til at opleve noget dagen efter. Dagen efter da vi stod op, det stod vi op til det perfekte vejr, og det gik ikke særlig lang tid efter vi kom ud, ingen vi så en lille restaurant. Vi sagde næsten i munden på hinanden, at det var der vi skulle spise om aftenen. Vi kiggede på hinanden og lo. Vi havde den mest fantastiske tur, og jeg tror bestemt ikke det er sidst gang vi har været på ferie sammen. Vi er allerede begyndt at snakke om, at der også findes noget helt fantastisk mad i Frankrig, så det kunne jo godt være, at vi skulle tage dertil, og så holde ferie på den helt samme måde. Vi fik i hvert fald på rejsen til Spanien nogle rigtig gode oplevelser sammen, og det er perfekt at rejse sammen. Jeg tror vi tager af sted til næste år. Vi har aftalt at vi skal ud på en lokal fransk restaurant i næste uge, og hvem ved så kan det være vi får det aftalt der.