Hvad er god it-support

IT-support er en akut hjælp til IT-mæssige problemer af enhver art på en hvilken som helst arbejdsplads, hvor der dagligt benyttes IT-udstyr af forskellig slags. En IT-supporter står til rådighed i virksomheden eller organisationen, og sørger altid for at tingene fungerer, som de skal og mest optimalt.

En IT-supporter tager sig typisk af opgaver som opdateringer af software, installation af diverse programmer, reparation af hardware, vedligeholdelse af forskelligt udstyr såsom scannere, printere, computere, internt og eksternt netværk samt mange andre ting.

Herunder kan du læse om de forskellige ting, en IT-supporter også står for at tage sig af, og hvorfor private såvel som offentlige virksomheder vælger at have medarbejdere, som udelukkende arbejder med IT-support.

Hvem bruger IT-support?

Rigtig mange virksomheder og organisationer benytter sig af en decideret IT-support. Både de små og mellemstore virksomheder samt de helt store koncerner har personale ansat til udelukkende at varetage ansvaret for IT-mæssige problemer. Disse ansatte er IT-supportere, som i de fleste tilfælde ikke koncentrerer sig om andet end at sørge for, at alle computere, servers, netværk osv. fungerer optimal. I hvilken som helst virksomhed vil der utvivlsomt opstå IT-mæssige problemer før eller siden, og de kommer gerne løbende og på de mest utålelige tidspunkter. Det kan være printeren, som får papirstop. Det kan være internettet, som pludseligt går offline. Eller måske er der vrøvl med logininformationerne til den nyansatte medarbejders bruger på virksomhedens netværk. Derfor bruger rigtig mange forskellige arbejdspladser IT-supportere, hvad enten der er tale om en folkeskole, en bank, et mindre reklamebureau eller sågar de politiske partier på Christiansborg.

Hvorfor er IT-support vigtigt?

Det er altid vigtigt at have en stabil og effektiv IT-support på arbejdspladsen. Alle IT-mæssige problemer, der pludseligt opstår, kan være en kritisk hæmsko for driften og dermed omsætningen i virksomheden, eller effektiviteten i offentlige institutioner.

Mange af os kan formentlig finde ud af at ordne printeren, når den får papirstop, og en del af os ved også godt, hvordan man downloader et stykke software. Problemet er blot, at alle medarbejdere som regel er ansat til at udføre hver deres specifikke arbejdsopgaver, og det er derfor spild af alles tid og penge, hvis kundeservicemedarbejderen, bogholderen eller skolelæreren skal bruge sin tid på at løse de IT-mæssige problemer, og dermed ikke kan arbejde med sine egentlige opgaver.

Der er mange virksomheder, som vælger at outsource IT-support, hvormed virksomheden lader en anden virksomhed stå for alle eventuelle problemer inden for hardware, software, netværk samt den generelle daglige IT-drift i virksomheden.